Tony Kullman hälsade alla välkomna till infomötet och inledde med ett stort TACK med åtföljande applåder från oss för lördagens väl genomförda Öppen Stuga med försäljning, kafé, guidning, loppisar och kartor utmärkta med stationer med biologisk mångfald. Mycket uppskattning från besökarna. Ett 20-tal besökare deltog i den guidade rundturen som leddes av Tony. Medlemmarna hade bidragit med allehanda bakverk till kaféet, sylt och saft, tomater, selleri m m, till försäljning. Det gräddades våfflor i två dubbla våffeljärn, sylt och grädde smackades på våfflorna så det stod härliga till och kaffetermosarnas fylldes på under dagen. Besökarna sade sig uppskatta lugnet i jämförelse med andra större marknadsdagar.
Spontana synpunkter på förbättringar, utveckling till nästa gång: några hade efterfrågat potatis till försäljning, placeringen av försäljningsbordet av våra trädgårdsprodukter (sylt, mos etc) var för undanskymd, samla loppisborden på ett ställe var ett annat förslag som kom fram. Formell utvärdering efterfrågades under mötet. Karin Larsson, D01 och festkommittén återkommer. Sammanfattningsvis är det ett fortsatt intresse att även nästa år anordna Öppen stuga/tomt och redan i aktivitetsplanen för nästa år skriva in datum. Tack till årets anordnare från ordförande Tony!
Det finns utrymme att ha bikupor på ängen, om det finns personer bland vänner och bekanta som är intresserade av att ha bikupor kontakta styrelsen.
Kvällsmörket börjar lägga sig tidigare och tidigare nu när vi närmar oss hösten, de gemensamma solcellslamporna som är uppsatta i några korsningar börjar bli dåliga. Styrelsen undersöker om det går att förbättra de redan befintliga eller om vi behöver köpa nya.
Fläkten på Öfre toan är nu åtgärdad och ljudnivån sänkt. Absolut förbjudet att röra vredet och ändra fläktens inställning!
Traktorcontainern har numera rörelsestyrd belysning och har även fått två kontakter för laddning av batterierna till redskapen.
Styrelsen har tagit fram en blankett för anmodan om rättelse med hänvisning till regelverk (stadgar, ordningsreglerna) efter de besiktningar som görs två gånger om året. Tony gick igenom blanketten och dess innehåll. Blanketten fick stöd av infomötet.
Parkeringsstaketet har blivit påkört på ett ställe och behöver lagas. Detta upptäcktes i måndags i samband med en rundvandring på området. Tonys uppmaning till oss är att kontakta styrelsen direkt om du råkar köra på parkeringsstaketet, då kan vi åtgärda felet snabbare.
Därefter redogjorde Tony för möte med kommunens parks- och skogsförvaltare Peter Svedberg som Tony och Tuula hade i måndags. Det var ett bra och konstruktivt möte. Tony hade tidigare skickat ett brev till kommunen med en rad frågor som Kalvö Koloniby behöver ta upp med kommunen. Kommunen har diariefört brevet. I brevet tog Tony upp bland annat bullerfrågan från väg 73, trädskötseln mot Kalvö Kolonibys område och vägen. Peter Svedberg hade undersökt bulleråtgärder och kunde meddela att växtlighet, energiskog t.ex., inte är bullerhindrande, att höja vallen med massa är inte heller lämpligt. Det bästa är att bygga ett bullerplank. Peters förslag till styrelsen är att inkomma med en skrivelse adresserad till Trafikverket, kommunen och Kalvö Koloniby för en trepartsdiskussion. Trafikverket har för övrigt i samband med utredningen av järnvägsdragningen klassat Kalvö Koloniby som ett fritidshusområde vilket innebär att ljudnivån ska vara lägre än för ett rent kolonilottsområde.
Trädet på baksidan av A13, en stor sälg, hänger över A13:s tomt och har växt sig alltför högt. Peters besked efter inspektionen av trädet är att kommunen kommer att beskära trädet och ta ned det till en lämplig höjd. Inget som Kalvö behöver åtgärda. Trädet är på kommunens mark. Rönnen vid D01 får vi ta ned själva, vi behöver inte invänta kommunens tillstånd, sälgen på C11, får vi också ta ned utan att invänta kommunens tillstånd. Björkris och -kvastar till midsommarstång och annat firande får vi ta från kommunens björkar utan att fråga kommunen. Tvärtom så uppskattar kommunen om vi hjälper till att hålla efter växtligheten. Om björkarna inte räcker till runtomkring Kalvö Koloniby så får vi även ta björkar längre ut på området. Dock bör vi meddela kommunen/Peter så han vet.
Röjning av träd efter parkeringen (skogssidan) tar kommunen hand om.
Efter inspektionen av skogspartiet mot väg 73 utanför elstängslet, var Peters besked att vi gärna får rensa och hålla efter upp till 2–3-meter utanför elstängslet och mot skogspartiet bakom A19. Det vi tar ned måste vi också köra bort. Vi får inte ta ned eller röja ekar och sälgträd.
Vägfrågan var också uppe. Peters besked efter att ha granskat underlag från vägdatabasen som Tony hade skickat till kommunen var att vägen upp till Kalvö Koloniby och Torparen är kommunens men kommunen ser helst en vägsamfällighet och därmed fördelade kostnader för underhållet på tre parter, kommunen, Torparen och Kalvö Koloniby. Uppskattningsvis skulle en årskostnad för skötsel hamna på ca 30 000 kr samlat för alla tre parterna, exaktare kostnadsbild behöver göras.
Arrendefrågan är den största frågan om vi ska kunna gå vidare med t.ex. bullerplank och andra större investeringar. Peters besked var att Kalvö Koloniby bör inkomma med en skrivelse till kommunens Mark och Exploatering (Mex) som är ansvarig för arrendefrågor etc. Styrelsen kommer att med stöd av tidigare involverade i arrendefrågan från Kalvö ta fram förslag till skrivelse.
Kalvö koloniby har nytt elavtal med Vattenkraft. Elavtalet med nuvarande elleverantör Ellevio upphör per 1 oktober. Tony och Karin har skickat ut offertförfrågningar till olika elleverantörer. Tony redogjorde för infomötet för de olika ställningstaganden och kontakter med några olika elleverantörer. Flera av elleverantörerna vill inte knyta avtal, bland annat Kraftringen och Ellevio. Vattenfall hade det bästa erbjudandet med treårsavtal, den fasta eldelen med kostnad på 700 kr/stuga kvarstår, förbrukningen blir mellan 1,60 – 1,70 kr. Vår elförbrukning, totalt, ligger på ca 77 000 KWh.
Miljögruppen efterfrågar kompetens kring olika miljöfrågor som miljögruppen har behov av, det kan vara för enstaka utbildningstillfällen kring kompostering, beskärning av fruktträd t.ex. Kontakta Stig Forking, A29, Kerstin Andrén A04, Ingrid Lövgren D05.
Säsongens sista arbetsdag är lördag 5 oktober, sista infomötet är söndag 6 oktober. Vi tar därför inte ned tältet förrän efter infomötet.
Bystugan behöver moderniseras inredningsmässigt, bland annat behöver förrummet få städskåp och dylikt. Styrelsen återkommer med lista på vad som behöver bytas ut.
Tältplatsens bord och bänkar behöver snyggas till samt altangolvet.
Karin Larsson presenterade sin medodlare. Enligt ordningsreglerna kan vi ha medodlare om vi t.ex. under en längre period arbetar på annan ort, eller har en partner som inte är folkbokförd hos medlemmen eller av andra skäl. Namnet på medodlaren ska meddelas styrelsen och presenteras på ett infomöte.
Styrelsen fick i uppdrag från årsmötet att utreda intresset för odlingslotter för externa odlare uppe vid ängen, vad det skulle innebära för Kalvö Koloniby, kostnad etc. Till nästa årsmöte kommer styrelsen att redovisa underlaget för beslut av årsmötet.
Därefter övergick mötet till kaffekalas med rester från gårdagens fikabord.
Styrelsen avslutade med temamöte för säsongens nya medlemmar.
/Tuula Kuosmanen, A11