Informationsmöte 4:e maj 2025

Tony Kullman hälsade alla välkomna till säsongens första informationsmöte, denna gång tyvärr i ett mycket kylslaget och blåsigt väder.

Tony började med att presentera en gäst – biodlaren Peter som har bikupor på ängen. Det är Södertörns begravningsförening som står för bikuporna som sköts av Peter och hans kollegor. Honungen som blir kommer vi att få för försäljning på Kalvödagen. Numret till Peter kommer att anslås vid bikuporna. Bin räknas som husdjur och ska hanteras därefter. Bin sticks vanligtvis inte om de inte känner sig hotade/attackerade. Om en bisvärm sätter sig i ett träd eller en buske på Kalvö ska vi ringa Peter.

Drygt 60 stugor deltog i arbetsdagen 27 april. Mycket bra uppslutning. Kommande arbetsdag, 14 juni, ägnas i huvudsak åt målning av våra gemensamma byggnader. Under säsongen ska vi även ta hand
om bänkarna och borden i Träffpunkten. Den som inte kan vara med den 14 juni, så kommer det att finnas arbetsuppgifter innan arbetsdagen i form av tvättning och skrapning av de byggnader som ska målas. Skicka ett mejl till styrelsen om du inte kan vara med och vill ha en uppgift så får du besked via mejl vad som ska göras och efter fullgjort arbete meddela styrelsen detta.

Senast nästa vecka (läs v. 20) kommer en firma från kommunen som tar hand om ris och grenar efter kommunens avverkning runtom Kalvö. Info ska gå ut när det sker. Arbetet kommer att pågå ett par veckor.

Ny belysning på Öfre Toan, en till ljusramp kommer att sättas upp när den väl är levererad. Det är ledbelysning som är närvarostyrd, 30 min åt gången. Skymningsrelä utanför Öfre Toan ska fungera nu, en glödlampa som behövde bytas ut. Nedre Toan ska också få ledbelysning med närvarostyrd belysning. Ledstyrd skymningsrelä utanför Nedre Toan också.

Karin Larsson, kassör, har gjort iordning krysslistor åt varje stuga. Även i år ska krysslistan lämnas in i slutet av säsongen oavsett om man har köpt eller hyrt något. Ingen betalning via swish utan Karin fakturerar allt efter elavläsningen. Bystugan betalas dock direkt efter hyrestiden.

Blomlådor finns vid Välkomstskylten och vid Öfre och Nedre toan. Kerstin Andrén, A04 är fadder för blomlådan vid Välkomstskylten vilket innebär att Kerstin sköter om och vattnar den blomlådan. Tony efterlyste faddrar även till de övriga blomlådorna. Kontakta styrelsen om du vill ta hand om våra gemensamma blomlådor.

Uppmaning att när vi använder skyfflar och grepar vid jordhögarna och containern för trädgårdsavfall, häng/ställ tillbaka redskapet på dess plats så får vi ordning också på våra gemensamma redskap.

Därefter presenterade Tony styrelsen:

Tony Kullman, A09, ordförande, besiktningsansvarig,

Tuula Kuosmanen, A11, vice ordförande, sekreterare

Karin Larsson, D01, kassör, fakturor, krysslistan

Gunilla Strålind, A22, ledamot, intresselistan, visningar

Anita Björk, A24, ledamot, medlemslistan, visningar

Stefan Nordin, D09, suppleant, kontaktperson mellan arbetslagen och styrelsen.

Anna Dahlberg, A18, suppleant, studieansvarig

Därefter presenterade Tony de olika arbetslagens sammankallande:

Arbetslaget för gräsklippning etc. Göran Oreskog, A16, lagbas

Festkommittén Inger Jacobsson, C05. Inger passade på att informera om säsongens första bingokväll, 10 maj.

Vid hyra av tältet/köket kontakta festkommittén så att det inte blir några dubbelbokningar.

Bygglov Robert (Robban) Petersohn, A32, gruppen består förutom av Robban, av Göran Samuelsson, C01, Göran Oreskog, A16

Värderingsgruppen, Roland Bagge, C13, gruppen består förutom av Roland, av Inger Jacobsson, C05, Robban Petersohn, A32, Peter Kohlström, C14 och Anita Björk, A24.

Städansvariga är Eva Rönnerfjäll, A08, Linda Strömberg, A07.

Elstängsel Mats Leksell, B07, Göran Oreskog, A16, Tommy och Vivi Simonsen, A03.

Webbansvarig Stefan Peterson, D07.

Stefan informerade om att lösenordet till medlemssidan är bytt till 20solros25. Detta föranlett av bland annat GDPR, flera stugor har bytt ägare och de tidigare ägarna ska inte ha inloggning till medlemssidorna som bland annat har kontaktuppgifter till medlemmarna med hemadresser etc. Information om lösenordet skickas även på mejl. Från och med denna säsong kommer lösenordet att bytas till nytt blomnamn och årtal. Dock utan blomnamn med å, ä och ö.

Stefan uppdaterar kalendern på hemsidan kontinuerligt och tar bort redan passerade aktiviteter. Gå gärna in på hemsidan lite då och då!

Anna Dahlberg tog därefter upp vår Facebooksida. Endast stugägare med sambo/särbo/partner kommer att få tillgång till vår Facebooksida. Det innebär att släktingar och andra eventuella intresserade tas bort av Anna som administrerar Facebook tillsammans med Emma Rogers, A31. Nya stugägare/medlemmar kommer att hälsas välkomna via Facebook-sidan, information om arbetsdagar, infomöten, festligheter, köp och sälj kommer även fragment att finnas på Facebook-sidan.

Kalvödagen är Anneli Bjuvgård, A30, sammankallande för. Kalvödagen går av stapeln 23 augusti. Arbetsgruppen består av 10 personer. Karin Larsson, D01 är kontaktperson mellan Anneli/Kalvödagen och styrelsen. Lista på vad som ska göras inför Kalvödagen och under den dagen kommer att tas fram av arbetsgruppen.

Miljögruppen med Stig Forking som sammankallande har efter årsmötet fått fyra nya medlemmar. Miljögruppen består av Kerstin Andrén, A04, Ingrid Lövgren, D05, Anni Engvall, A13, Leila Engvall, A13, Gabriella Willström, C17, Gerd Hedman, D06, Catarina (Cina) Berglund, D04.

Vattengruppen Robert Petersohn, A32, I vattengruppen ingår även Roland Bagge, C13, Stefan Nordin, D09, Kristina Abelli, A15 och Anders Hedman, D06.

Lite smått och gott:

Grinden från parkeringen till gångvägen mellan A04 och A05 ska stå öppen under dagtid. Många skottkärror körs fram och tillbaka och för att underlätta ska grinden stå öppen dagtid.

Tony påminde om vikten av att kontakta styrelsen direkt om medlemmarna, enskilt eller i grupp, har synpunkter/frågor om styrelsens arbete. Detta för att undvika att enskilda frågor växer och blir grogrund för ryktesspridning. Under denna punkt fick Tony (och styrelsen) beröm för mycket gott arbete och främjande av bra stämning på Kalvö av medlem som åtföljdes av applåder av närvarande medlemmar.

Elrevision är tänkt att genomföras under säsongen.

Susanne Fredberg, A05 vann utlottningen av Bystugan under Midsommarhelgen. Fyra stycken hade lämnat in intresseanmälan.

En av våra tidigare kolonister, Leif som hade A08 tillsammans med Ingrid, har gått bort i dagarna. Leif var hedersmedlem och var mycket behjälplig med både elarbeten och annat både för det gemensamma men även till enskilda medlemmar. Åtföljdes av en tyst minut för Leif. Kalvö kommer att minnas Leif med insättning av en summa till Koloniträdgårdsförbundets minnesord.

Profilkläder kommer att finnas för beställning; hoodies, kepsar, t-shirt. Beställningslista hos Tony.

Info om brandsläckare kommer på Facebook och mejl.

Stugägare uppmanas att kontrollera jordfelsbrytaren. Om den inte fungerar, kontakta styrelsen.

Om nya byggnader, bodar och liknande ska uppföras på tomten, hör med grannen så att byggnaden inte kommer för nära tomtgränsen eller blir störande av någon anledning. Viktigt för grannsämjan och när stugor byter ägare så att det inte uppstår konflikter i efterhand. Även försäkringen kan påverkas om byggregler inte har följts.

Mötet avslutades.

Efter en kort fikapaus övergick mötet i temamöte med Olof Persson, A26, som informerade om Östra regionens verksamhet och därefter om koloniträdgårdsförbundets arbete med hållbarhet.